الخميس، 3 أكتوبر 2013

افارينسيس AFARENSIS 2014 - asad bunashi ) دراسة المعرض









إذا أغلقتم كل أبواب الأخطاء فإن الحقيقة ستظل خارجا. (طاغور)




 ( Afararesisافارينسيس - التطور البشري ) جزء من ثلاث معارض فنية تحت سقف واحد من دراسة وعمل الفنان التشكيلي والباحث أسعد بوناشي , والمعارض هي ( افارينسيس - التطور البشرى )  وهي دراسة لنظرية التطور بصورة علمية وفنية معا في محاولة لفهم حقيقة بداية الإنسان, والمعرض الثاني هو (Supernova سوبر نوفا - ولادة المجرات )  وهي دراسة في الفلك والمجرات بلوحات مبتكرة على أسس علمية ومحاولة الاجابة على سؤال كيف بدأ الكون  , أما المعرض الثالث فهو عبارة عن فيديو آرت مصاحبا لمجموعة من الأعمال المركبة تثير عمق التفكير في البحث عن اجابات منطقية للتساؤلات عن البداية , موعد المعرض سيكون في شهر فبراير 2014 .
ترتبط علاقة المعرض بالمعارض السابقة في رؤية سبل التفكير ,  والبحث عن الأصول ومعالجة علمية لأفكار حديثة مستمدة من تراكم الكثير من الأوراق والاسكتشات القديمة والأبحاث. وفي هذا المقال نخص دراسة معرض افارينسيس التطور البشري  وخطوات البحث والدراسة التي قمنا بها مسبقا .
جمجمة لوسي 

(أوسترالوبيثيكوس أفارينيسيس )



جمجمة هومو اريكتوس
جمجمة نيدرتال





 بدأت فكرة التسمية بهذا الاسم من كتاب  دونالد جونسون ( لوسي : بدايات الجنس البشري ) في دراسة تحليلة لأكتشاف الحلقة المفقودة لدى نظرية داروين وهو اكتشاف مستحاثة شبيهة للأنسان من فصيلة ( اوسترالوبثكوس افارينسيس ) والفكرة اخذت العديد من مراحل البحث , والبداية كانت عبارة عن سؤال من هو هذا المخلوق الذي اثبت علميا بعد دراسة الدي ان اي ودراسة نسبة ترسبات الكربون ان عمره الزمني يعود الى 3.2 ملون سنه ؟ كما إن هناك العديد من الأسئلة التي تطرح مثل كيف عاش وما هي سلالته وكيف تكيف في بيئة الأرض ؟ فبدأت الكثير من الأسئلة التي تتداول في الذهن ادت الى البحث في مجال تخصص (paleoanthropologist   باليوانثروبولوجيي  وهي دراسة علوم المستحاثات , واسلاف البشر ) وكيفية تصنيف الجماجم وفقا لاكتشافها وعمرها الزمني وحجم الجمجمة للمستحاثة والاختلاف بينها وبين جمجمة الأنسان , ومن هنا بدأنا العمل على دراسة عشرين عينة من الأنسان العاقل العاقل وهو الانسان الحديث في لوحات زيتية  من جهه واحدة  متدرجة حسب الجمجمة  وتم اختيار مجموعة من الأصدقاء و المتوطوعين من الناس  المختلفين بلون البشرة والجنس والأصل ودمجها مع جماجم الانثروبولوجي المكتشفة للأنسان العاقل هومو سيبينس 200 الف سنه وهومو نيدرتال 400 الف سنه و لهومو اركتوس 1.6 مليون سنه وجمجمة افارينسيس  3.2 مليون سنه كأشباه البشر واخر ملامح اشباه البشر, وكلها محاولات لفهم النظرية العلمية للتطور البشري .



السبت، 28 سبتمبر 2013

افارينسيس المعرض القادم " اسعد بوناشي "


تم تحديد القاعة التي سيتم عرض الاعمال الفنيه فيها خلال شهر فبراير القادم ٢٠١٤ ، وفكرة المعرض القادم- افارينسيس التطور البشري -  والذي سيقام في متحف الفن الحديث مستوحاة من مجموعة من الدراسات في علوم الانسان والانثروبولوجي ، وهو يشمل اكثر من عشرين لوحة تمثل جانب واحد من الانسان حسب تدرج لوني للبشره والجنس البشري . 
وقصة المعرض تدور حول رواية علميه بدأت بمخيلة عالم الاحياء والتطور البشري " داروين "  بعد أن نشر كتابه اصل الانواع عام ١٨٨٩. 
واستمرت الابحاث والدراسات حول نظرية داروين حتى عام ١٩٧٤ بعد تم اكتشف عالم الاثار دونالد جونسون مستحاثه لجثة طفله من فئة اوسترالوبيثيكوس افارنيسيس لوسي يصل عمرها بعد دراسة الدي ان اي ونسبة الكربون  الى ٣.٢ مليون سنه  في اثيوبيا  ومن هنا اصبحت الرواية البشرية ذات منظور مختلف في العلم واصبحت هناك دعوى الى البحث عن الحقيقه بإثباتات ومدلولات حسيه . 

كما سيصاحب المعرض مجموعه من الاعمال المركبه الحديثه تخاطب الفكر الواعي تختص في مواضيع علم الفلك  والمجرات وكذلك سيتم عرض مجموعه من افلام فيديو ارت تحت سقف المعرض. 
ومن خلال هذه التنويع بالاعمال الفنيه  يمكن ان تتلمس سبل التفكير وفتح افاق الانسان في التعبير ، وانطلاق الى حدود لم نتجرأ إختراقها . 

الجمعة، 27 سبتمبر 2013

AFARENSIS 2014 human evaluation

In the next exhibition Afarensis 2014 inspired by the paleoanthropologist theories, there will be 20 portraits of people from different ethnicities done on oil painting, each with a different skin tone. 

Short for Australopithecus afarensis, the afarensis is a hominid that shares ancestry with humans. These interesting beings walked this planet more than 3 million years ago. They have been made famous by Donald Johanson in 1974 when he dug up the first fossilized skeleton of a female which he named Lucy in present day Ethiopia.

The exhibition will also include more works from the artist Asad Bunashi such as painting, installation art and video art.

"On hearing, one June afternoon in 1860, the suggestion that mankind was descended from the apes, the wife of the Bishop of Worcester is said to have exclaimed, ‘My dear, descended from the apes! Let us hope it is not true, but if it is, let us pray that it will not become generally known.’ As it turns out, she need not have been quite so worried: we are not descended from the apes, though we do share a common ancestor with them. Even though the distinction may have been too subtle to offer her much comfort, it is nevertheless important. "

الأحد، 4 أغسطس 2013

"البيرق.. قصص في مهب الريح" للكاتب بسام المسلّم






"البيرق.. قصص في مهب الريح" المجموعة القصصية .صمم غلافها ولوحاتها الداخلية الفنان التشكيلي اسعد بوناشي، بعد مجموعته الاولى "تحت برج الحمام". وتضم المجموعة 11 قصة تتنوع بين الواقعية والخيالية والتاريخية. كما يتنقل المسلّم  في الامكنة بقصصه بين الكويت القديمة والمعاصرة واماكن اخرى يتداخل فيه سحر الفنتازيا بالواقع. هكذا يصف الكاتب الكويتي بسام المسلم في فقره موجزة عن محتوى المجموعة القصصية " البيرق " وهي مجموعة تتداخل بها أطياف لونية منتوعة تحلق بالقارئ على بساط مرقش بزخرفة كويتية خيالية إلى عوالم وبقاع جميلة في الكلمة ,تسمع فيها أنين وصوت خافت لذكريات بعيدة .




ليلة مع عروس البحر
تدور احداث القصة في بيئة تتمثل قسوتها في لجوء الناس الى البحر لكسب الرزق عبر الغوص على اللؤلؤ. الرواي يجد نفسه في مفترق طرق، بين "جاسم" ابن عمه الذي كبر معه، و"لولوة".. ابنة خاله، التي يحبها.

الشفق الاحمر
في اجواء تاريخية ضاربة في القدم، ينفذ ثلاثة اخوة مؤامرة رهيبة لاغتيال عمهم تحت جنح الليل، تدفعهم شهوة الحكم والسلطة. لكنها ليست الشهوة فقط هي التي تحرك خيوط تلك المؤامرة الشيطانية، انما شخصية رابعة.. رسمت الطريق الى الجريمة.

على عتبات الديوان
قصة حقيقية عن صبي تنشأ بينه وبين رجل خمسيني صداقة بريئة اثناء الغزو العراقي للكويت. نهاية الغزو تفرق بينهما.. يكبر الصبي ويمضي في حياته ويصبح رجلاً. لكن الرجل "الخمسيني"  يظهر في حياته من جديد.

ترنيمة
عبدالرحمن ملازم من مباحث "حولي" يتلقى بلاغاً ليلة "عيد الام" لحالة وفاة في "مستشفى مبارك".  القصة مستوحاة من حادثة حقيقية وقعت في شقة بمنطقة "حولي".

ساعة الصفر
قصة تتلاعب بالرمز ويمتزج فيها الخيالي بالواقعي. تدور الحكاية في ساحة هي العصب الحيوي  للبلدة القديمة. في كل صباح يتوجه اهل البلدة الى ساحتهم ويرجعون اخر النهار. ذات صباح يتوجه الاهالي الى الساحة وتكون المفاجأة حين يجدون خيمة عجيبة منصوبة وسط الساحة.

البيرق
القصة الرئيسية في المجموعة، وتسرد احداث مجموعة من الرجال تتحصن في بيت يتعرض لهجوم بربري بالاسلحة الثقيلة. فمن ينجو من تلك الملحمة ليروي احداثها؟

1920
حكاية مستوحاة من "العاصفة السوداء" التي اجتاحت الكويت عام 2011 وقتلت بعضاً من سكانها، وتصريح الدكتور صالح العجيري، عن عاصفة مماثلة اجتاحت البلاد عام 1957.

غسالة ادهم
قصة رمزية تعتمد على الواقعية السحرية حول المدير "ادهم" ومعاناته مع غسالته. "ادهم" الذي اتى بغسالة جديدة، يبدو انه بحاجة لغسالة، لا تكتفي فقط بشطف ملابسه المتسخة!

جليب الضباع
حكاية واقعية عن رحلة خادمة من قريتها الريفية الفقيرة الى مدينة الاحلام، حيث تتعرض للاختطاف، وتقع في شباك تجار الجسد.

تحت برج الحمام
تروي القصة حكاية ثلاثة اجيال من ابناء صاحب القصر، الاب الذي كان يحتفظ بابنائه خلف اسوار قصره، او قلعته الاسطورية. الاب يتخذ قرارًا يغير حياة ذريته الى الابد.

الليلة يموت شهريار
اجواء سحرية تعتمد على اسطورة شهرزاد وحكايات الف ليلة وليلة. في هذه القصة يسرد الراوي  علاقته بامرأة عجيبة، تاتيه ليلاً.. وغيرة زوجته حيال ذلك.

الخميس، 25 يوليو 2013

Ased Bunashi vanguard creative artist

Young artist makes it with talent and skill

Asad Bunashi

asad bunashi - self portrait - root exhibition 2012        report leadia

 vanguard 

creative artist

This is the first in a series of articles
on Ased Ahmad Salem Bunashi, a
vanguard creative artist, painter,
writer and film director.
— Editor
By Lidia Qattan
Special to the Arab Times

Asad Bunashi is an ambitious creative young artist well versed in painting and photography, as well as an internal decorator and electronic web designer. In the art movement of Kuwait he stands in the legion of van-
guard artists, the new blood which the local movement badly needs in order to emerge from the lethargy in which it has sunk from the eighties and got worse after the invasion.

Dynamic young individuals, such as Asad Bunashi and serious young artists like him who can make a differ-
ence, and infuse the movement with vitality and zest, as when it first emerged in the sixties and led to the golden era of art in Kuwait. In the aftermath of the liberation there was an outburst of creativity,  mainly from debutant young artists, but the flare soon died. Asad himself was one of those debutants, who having gone through a terrorizing experi- ence during the invasion, projected his feeling and emotions in a work with which he took part in the exhibition, “Effect of the Iraqi invasion,” held in 1993.  Asad was a 16-year-old teenager when he woke up on that fateful morning, the second of August 1990, at the sound of firing guns and explosions going on in the neighboring Kaifan, an area on the outskirts of Kuwait city,
where the first Kuwait resistance got organized.

Voluntary
asad bunashi - i believe i can fly 2002 - out of realty exhibition
Young hearts are quick to respond to daring situation, especially in defense of their country. Asad was one of those young people who got involved in voluntary work helping around, baking bread, clearing the garbage and do other useful works that gave to the people of Shamyia, his own district, a sense of community and orientation in the midst of uncertainties and impend ing dangers. What scared him out of his wits dur ing the invasion was when he and his friend, a 15-year-old teenager were
told to retrieve the guns and ammuni tions buried in an area that had
become surrounded by Iraqi soldiers.  Wearing black garments the two boys crawled their way to the place
and began digging-out the weapons. Suddenly realizing they had been spotted, they froze on their position,
not daring to make a move when they overheard one of the soldiers saying to his companions that, he had seen
something moving in the darkness. Luckily for the boys none of the soldiers cared to go to investigate.
asad bunashi , butterfly effect , faces exhibition 2007
For two hours Asad and his friend were holding theirhearts, terrorized at the thought of being captured and tortured; only when the soldiers moved away, they summoned the courage to collect the weapons and sneak out of
that dangerous zone. Such an experience remained indelible in Asad’s mind;
the terror of that night persisted till in the aftermath of the liberation he could project his feelings and emotions on
canvas.



Maturity
Born in 1975 in a large family of nine brothers and seven sisters, Asad grew up surrounded by much love  and affection that helped him to develop a healthy minded disposition and reach emotional maturity at an early age.
From five years old, when his schooling began, gymnastics became his main attraction; through the years
he won many tournaments in Kuwait and abroad, but when he entered the second phase of his schooling he
switched from gymnastics to art.
Incidentally, his first introduction to art was by Sami Mohammed, his first art teacher, one of the most gifted
painters and sculptors in Kuwait, and one of the pioneers in the art movement of Kuwait. Another of his teachers during his early schooling was the artist Mohammad Al Sheikh Al Faresi, a painter who was encouraging young artists through his TV program, in which young Asad once took part with one of his works.
That experience made him so proud that it awakened in him a strong feeling for art. However, he only became
seriously involved when he entered higher school, it was then that he was introduced to a variety of painting
techniques, of which oil painting has been his favorite media ever since.  At graduation from higher school
Ased entered the art teaching college, got his diploma and began his working
career, teaching painting and photography at the secondary school of Ahmad Besher Al Roomi and at the
school of Abdul Aziz Hussein Al Tarkeet. He also teaches summer
courses which are organized by the National Council of Culture Arts and Letters as part of its summer activities.

Promising
Asad made his debut as a promising young artist when he joined the 1993’s exhibition in the aftermath of liberation. At first his work mainly focused on Surrealism, to deviate from the usual trend practiced by most artists leaning on traditions and folklore for inspiration. As revealed in his first personal exhibition held in 2002, under the title “Out of Reality,” his philosophical pondering on human life is clearly discernible
in a style verging on Circlism rather than on Surrealism, because of his concern with the tangible hard facts of life
rather than with mere fancy. Being also a writer, of novels and stories for short movies he directs and
produces with his group of friends, such an interest helps him to come forward with fresh new ideas for paintings.
Incidentally, though he proved talented and skilled as a young promising artist since he took part in the
1993’s exhibition, Asad had a hard time in being recognized and accepted at the Kuwait Formative
Arts Society as a
member. At the
time it was founded in 1968, the society’s whole objective was to encourage young artists to develop their potentials by spurring them to prove their worth. Later
changes in the administration have vitiated the soul of the KFAS with bigotry, jealousy and envy that defeat its original purpose thereby thwarting the expectations of many talented young artists, who turning away from it, establish their own groups. Far from being discouraged by the bigotry he met with, Asad persisted till finally he gained membership in 2000, after producing three paintings in front of the Society’s committee. That year taking part as a member in the KFAS’s exhibition he got first prize. He also took part in every other art exhibition held in the country in 2000. In 2002 Asad held his first solo exhibition, “Out of Reality,” in which many of the works steeped in feelings and emotions, and born of philosophical pondering on the reality of what
was going on in the world and around him, are reminiscent of the Circlism school.
asad bunashi . indian leader , root exhibition 2012

Evolution
Expressed in poetical form such works are powerful in their communicative import, suggesting the emerging of a new phase in human evolution, while technically the flow of lines and balanced masses testify to the congruity of the composition.Such works may appear enigmatic,but there is nothing ambiguous about them; for, it represents a reality seen with the eyes of an artist capable of grasping truths intuitively discerned, truths he recognizes and appropriates to a form that has fullness, solidity, structure and spiritual steam. These
are the qualities in the paintings that make them substantial and permanent, capable of withstanding the test oftime.
To be continued